Sunday, October 31, 2010

3 Pertanyaan...

Ada seorang pemuda yang pergi luar negeri untuk belajar untuk waktu yang cukup lama. Ketika ia kembali, ia meminta orang tuanya untuk mencarikannya seorang sarjana agama atau ahli yang boleh menjawab 3 soalannya. Akhirnya, orang tuanya mampu menemukan sarjana Muslim.

Pemuda: Siapa anda? Bolehkah anda menjawab pertanyaan saya?
Sarjana: Saya salah satu dari hamba Allah Subhana Wa Ta `ala dan insya-Allah, saya akan dapat menjawab soalan anda.

Pemuda: Anda yakin? Banyak Profesor dan ahli bijak pandai tidak dapat menjawab pertanyaan saya.
Sarjana: Saya akan cuba yang terbaik, dengan pertolongan Allah Subhana Wa Ta `ala.

Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan:

1. Adakah Tuhan ada? Jika demikian, tunjukkan bentuk-Nya.
2. Apakah itu Takdir (nasib)?
3. Jika Syaitan diciptakan dari api, mengapa pada akhirnya ia akan dilempar ke neraka yang juga diciptakan dari api. Ini tentu tidak akan merugikan sama sekali, kerana syaitan dan neraka diciptakan dari api. Apakah Tuhan tidak berfikir sejauh ini?

Tiba-tiba, Sarjana Muslim itu menampar wajah pemuda itu sangat kuat.

Pemuda: Mengapa saudara marah pada saya?
Sarjana: Saya tidak marah. tamparan itu adalah jawapan saya untuk tiga soalan anda.

Pemuda: Saya sungguh tidak mengerti.
Sarjana: Bagaimana perasaan anda setelah saya menampar anda?

Pemuda: Tentu saja, saya merasa sakit.
Sarjana: Jadi anda percaya sakit itu ada?

Pemuda: ya..sakit.
Sarjana: Pamer bentuk rasa sakit!
Pemuda: Saya tidak boleh.

Sarjana: Itulah jawapan pertama saya. Semua dari kita merasa kewujudan Tuhan tanpa dapat melihat bentuk-Nya.

Sarjana: Tadi malam, apakah anda bermimpi bahawa anda akan ditampar oleh saya?
Pemuda: Tidak

Sarjana: Adakah anda pernah berfikir bahawa anda akan mendapatkan tamparan dari saya, hari ini?
Pemuda: Tidak

Sarjana: Itulah Takdir.

Sarjana: Tanganku yang saya gunakan untuk menampar anda, tangan itu diciptakan dari?
Pemuda: Tangan ini dibuat dari kulit.

Sarjana: Bagaimana dengan wajah anda, wajah itu diciptakan dari?
Pemuda: Kulit.

Sarjana: Bagaimana perasaan anda setelah saya menampar anda?
Pemuda: Dalam rasa sakit.

Sarjana: Walaupun syaitan dan juga neraka diciptakan dari api, jika dengan kehendak Allah, insya-Allah, neraka akan menjadi tempat yang sangat menyakitkan bagi syaitan.

Subhanallah...

1 comment:

  1. alhamdulillah...
    zariff sudah berubah banyak

    ReplyDelete